• Wpisów: 357
  • Średnio co: 7 dni
  • Ostatni wpis: 5 lat temu, 12:29
  • Licznik odwiedzin: 87 865 / 2693 dni
 
aniulqa
 
Niestety są mało popularne, niezbyt często goszczą na naszym stole, a ich niedobór może wyjaśnić wiele objawów nam doskwierających.
Dlaczego są tak ważne postaram wam to wyjaśnić:)

Tłuszcze nienasycone mają pozytywny wpływ na nasz organizm. Obniżają poziom złego cholesterolu i zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca. Powodują uczucie sytości, dzięki któremu podjadamy mniej nie zdrowych przekąsek. Wiele naszych narządów wewnętrznych zbudowanych jest w znacznym stopniu z tłuszczów i potrzebują ich do prawidłowego funkcjonowania. Nienasycone tłuszcze występują w orzechach, rybach, olejach, oliwie z oliwek i miękkich margarynach.

OMEGA-3

Obniżają poziom trójglicerydów i cholesterolu, zapobiegają chorobom serca i nowotworom, wspomagają leczenie stanów zapalnych, usprawniają pracę mózgu, dbają o skórę.

Tu ich szukaj:
– ryby morskie (dorsz, łosoś, tuńczyk) i owoce morza
– olej lniany, rzepakowy
– orzechy

OMEGA-6

Wspomagają układ nerwowy, działają antydepresyjnie, obniżają poziom złego cholesterolu (LDL), ułatwiają odchudzanie, dbają o kondycję skóry, włosów i paznokci.

Tu ich szukaj:
– olej sojowy, kukurydziany, słonecznikowy, sezamowy, kokosowy
– margaryna
OMEGA-9

Chronią serce i naczynia krwionośne, obniżają poziom złego cholesterolu (LDL), podwyższają stężenie dobrego cholesterolu (HDL), zmniejszają ryzyko raka piersi i jajników.

Tu ich szukaj:
– oliwa
– olej rzepakowy
– awokado – migdały, orzechy, pistacje

Zapotrzebowanie
Dobowe spożycie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych zostało ustalone na poziomie około 3 - 4% dobowego zapotrzebowania energetycznego, stanowi to ok. 7 - 10 gramów na dobę.

Ważny jest także stosunek spożywanych kwasów OMEGA 6 do OMEGA 3, który powinien wynosić w granicach 4 - 6.

Gdy masz za dużo...
Nadmierne spożycie NNKT, szczególnie z grupy OMEGA 6, może w zdecydowany sposób nasilać tworzenie wolnych rodników, co powoduje szereg niekorzystnych skutków.

Gdy masz za mało...
Objawy niedoboru NNKT w diecie obserwuje się głównie u niemowląt i małych dzieci, u których rozwijają się szybciej i są bardziej nasilone, natomiast u ludzi dorosłych taki stan występuje bardzo rzadko. Główne symptomy to:

   * zahamowanie wzrostu;
   * zmiany skórne;
   * odbarwienie skóry;
   * zwiększona wrażliwość na zakażenia;
   * bezpłodność;
   * uszkodzenie nerek;
   * stłuszczenie wątroby;
   * pogorszenie ostrości wzroku;
   * osłabienie serca;
   * zmniejszenie produkcji krwinek
   *suchość skóry

Nie możesz dodać komentarza.
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować ten wpis.